Regeling voor elektrisch rijden in 2023
De overheid stimuleert elektrisch rijden op verschillende manieren. Vanaf 2026 is de bijtelling voor elektrisch rijden gelijkgesteld met de rest van het Nederlandse wagenpark: 22%. Desondanks kan het nog steeds interessant zijn om te investeren in een zakelijke elektrische auto of bestelbus, want er zijn nog enkele regelingen en subsidies over waarmee de overheid ondernemers wil overhalen om tóch elektrisch te gaan rijden. En natuurlijk: met elektrisch rijden draag je jouw steentje bij aan een beter milieu.
Fiscale aftrek: MIA en Vamil
De overheid biedt twee mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij de aanschaf van elektrische (bedrijfs)auto’s. De eerste is de Milieu Investeringsaftrek (MIA). Via deze regeling mag de ondernemer eenmalig 36% van de investeringskosten in een elektrische bedrijfsauto aftrekken van de winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel. De andere nog bestaande regeling is de Vamil, die het mogelijk maakt om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven. Maar let op: Vamil geldt op dit moment alleen voor waterstofvoertuigen. Hiervoor moeten de betreffende investeringen wel binnen drie maanden na aankoop worden aangemeld bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Geen BPM en wegenbelasting tot 2025
Elektrische auto’s zijn in elk geval tot en met 2024 vrijgesteld van de autobelastingen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) en Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). De BPM wordt voornamelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het BPM-tarief. Volledig emissievrije auto’s, zoals volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. De kans is groot dat dit ook na 2025 zo blijft. Voor de wegenbelasting geldt: Vanaf 2025 gaan ook emissievrije auto’s wegenbelasting betalen, ook al geldt er in 2025 nog een kortingstarief van 75%. In 2026 krijgen emissievrije auto’s geen korting meer en betaal je met een volledig elektrische auto het normale tarief.
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)
Deze subsidie is bedoeld voor ondernemers en non-profitorganisaties die willen investeren in emissievrije bedrijfsauto's. De subsidie bestaat uit een tegemoetkoming van 10% van de netto catalogusprijs voor elektrisch voertuigen, exclusief BTW maar inclusief BPM. De SEBA is te combineren met de MIA, zolang de SEBA maar aangevraagd is vóór de MIA. Je kunt de SEBA aanvragen op het moment dat je een niet-bindende overeenkomst hebt.
Verlaagd stroomtarief voor laadpalen
Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt ten minste tot 2023 en is bedoeld om bedrijven en instellingen te stimuleren om te investeren in infrastructuur voor elektrische auto’s.
Lokale subsidie elektrisch rijden
Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Alle actuele subsidies zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.
Elektrische bedrijfswagen leasen
Subsidieregeling voor elektrisch rijden, zoals SEBA of MIA, staan open voor zowel koop als lease. Een goede leasemaatschappij zal deze regelingen voor je kunnen aanvragen en de subsidie verwerken in de prijs. Daarom kiezen steeds meer ondernemers ervoor om hun (elektrische) bedrijfswagens te leasen.